Pedagogisk leder Heidi Buvang i Tusseladden barnehage i Tromsø har utarbeidet et pedagogisk opplegg for produksjon av egen mat til eget bruk som involverer alle aldersgrupper i barnehagen. På Barnehage 2016 vil hun inspirere andre barnehager til å bli egne matprodusenter sammen med barna. Foto: Stig Brøndbo / UiT Norges arktiske universitet

Dyrk egen mat sammen med barna

Barnehagelærer Heidi Buvang har i mange år høstet mat fra naturen sammen med barna i Tusseladden barnehage. Det har resultert i et pedagogisk opplegg for alle barnehagebarna. Hun kommer til Barnehage 2016 for å fortelle deg hvordan.

Friluftsliv og sunt kosthold er tilbud mange foreldre verdsetter i barnehagen. Tusseladden friluftsbarnehage i Tromsø har gjennom mange år fokusert på produksjon av egen mat til eget bruk som en viktig del av fagområdet natur, miljø og teknikk.

Blant annet har barnehagen etablert naturlekeplasser med drivhus og potetland som barna aktivt er en del av. Det har resultert i et mangfoldig utvalg av matvarer dyrket i egen hage som gulrot, potet, karse, plukksalat, sukkererter, squash, grønnkål og reddik.

Ungene elsker det; de lærer masse om hvor maten kommer fra, hva vi kan dyrke i nord og hvordan vi kan få til best mulig vekstvilkår. Innad i barnehagen har det vært en stor suksess, at det nå blir lagt merke og satt pris på av andre, er kjempestas, sier pedagogisk leder i Tusseladden barnehage i Tromsø, Heidi Buvang til UIT – Norges arktiske universitet.

Økologisk prosjekt

Fra januar 2015 ble Tusseladden med i prosjektet fra jord til bord, hvor økologisk dyrking av mat ble en viktig del av barnehagens satsingsområde.

En del av prosjektet har også vært å utvikle et pedagogisk opplegg tilpasset de ulike alderstrinnene i barnehagen, slik at det enkelt kan overføres også til andre barnehager.

– Alle ungene har vært med på å så frø, føre logg over hva som skjer i vekstperioden, vi har hatt undringssamtaler om hva som skjer når ting gror, og vi har snakket om hvorfor økologisk dyrking er bra for jorda, forteller Buvang.

Utfordringer i Nord-Norge

Ifølge barnehagelæreren er en av utfordringene med å dyrke økologisk mat i Nord-Norge at vekstsesongen er kort.

– Vi har derfor forsket på hvordan vår barnehage kan forlenge vekstsesongen gjennom fokus på oppalsprosessen og opprettelse av veksthus i april måned, forteller hun.

Et prosjekt som nylig også resulterte i at Tusseladden barnehage vant Forskerfrøprisen, som deles ut av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa.

Vil du vite mer om økologisk dyrking av mat og hvordan du kan involvere alle barna i barnehagen i dette arbeidet? Heidi Buvang kommer til Barnehage 2016 26. mai hvor hun blant annet forteller mer om det pedagogiske arbeidet hvor alle barna i barnehagen er involvert. 

Se hele programmet for Barnehage 2016

Fakta om prosjektet fra jord til bord:

Startet opp i januar 2015 og er et samarbeid mellom Tusseladden friluftsbarnehage og Skogstua barnehage, samt naturfagslærer Veronica Bergan ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

(ILP) ved UiT Norges arktiske universitet, Troms 4H, Holt 4H Læringstun og Skulgam økologiske gartneri.

Prosjektet har fokusert på økologisk dyrking at matvarer i barnehagen.

Tusseladden barnehage har det vært viktig å systematisere arbeidet med økologisk dyrking og danne en felles plattform for alle barna i barnehagen.

Del siden på: